Pokud se chcete dozvědět, jak naše hry hrát, jděte na JAK HRÁT

Pokud se chcete dozvědět něco o našem projektu, přečtěte si následující text.

 

Jak to všechno začalo

Jmenuji se Petr Rovný a jsem autorem tohoto projektu. Jako tramp od mládí jezdím do přírody po celé republice. Díky tomu se dostanu jak na místa turisticky hojně navštěvovaná, tak na místa stejně zajímavá (často i zajímavější), ale neprávem opomíjená.
Na svých toulkách jsem potkával také rodiny s malými dětmi. Někdy bylo vidět, že děti neprojevují zrovna nadšení z toho, že kolem nich je krásná příroda, zajímavé stromy, skály, nebo řeka. Později jsem i od svých straších známých začal slýchat, že by chtěli vytáhnout svoje ratolesti někam na pěší, nebo cyklistický výlet z bodu A do bodu B, ale že si nejsou jistí, jestli to tam děti bude celou dobu bavit, když se vlastně jen půjde nějakou krajinou, nebo když nějaká atrakce je jenom na startu, případně v cíli výletu. Většinou se prý na začátku zajímají, ale po určité době už jim to přijde dlouhé a začnou dávat různým způsobem najevo, že už je to nebaví. Když je nějaká zajímavost na začátku výletu, tak prý po zbytek cesty kručí, že chtějí zpátky. A když je něco zajímavého až na konci, tak zase každých deset vteřin vznášejí dotaz "kdy už tam budem." Jak čas pokročil, začal jsem se stejný problémem potýkat i já sám, se svými dvěma syny.
Řešením je samozřejmě vymyslet dětem po trase nějakou zábavu. Soutěže, úkoly, atd. Ne vždycky je ale dopředu dost času na vymýšlení a hrát na každém výletě hru "kdo první uvidí žlutou značku," nebo slovní fotbal děti taky brzo omrzí.
Na druhou stranu, když už si dáte tu práci a vymyslíte něco jiného, než je výletová klasika, tak je pak škoda, že to je na jedno použití. Protože vaše děti to samé podruhé zpravidla už bavit nebude. Při tom je řada lidí, kteří řeší stejný problém. A to, co jste vymysleli pro svoje děti, by určitě také využili.
Několik let jsem nosil v hlavě myšlenku na to, jak spojit mojí zálibu v toulkách po vlastech Českých a Moravských s tím, že bych rád bral s sebou i svoje děti, zajímavě je tam zabavil a zároveň dal stejnou možnost i ostatním lidem, kteří mají také děti od školky do začátku puberty.
Postupně jsem zjistil, že samozřejmě nejsem první, koho něco takového napadlo. Ale žádná z možností, která je na internetu dostupná, mi plně nevyhovovala. Proto jsem se nakonec rozhodl pro vytvoření tohoto webu.

Co je podstatou našich her

Při přemýšlení o tom, jak by měli hry, publikované na tomto webu, vypadat, jsem především chtěl dosáhnout toho, aby neměli žádným z nedostatků, které z mého pohledu mají jiná podobná řešení, dostupná na českém internetu.
Hry umístěné na tomto webu mají proto následující vlastnosti:

  • Jednotlivá stanoviště mají vždy takovou formu, která znamená, že na daném místě musí děti pátrat a něco nalézt. Nejčastěji mají stanoviště podobu krabiček, umístěných v nějakém úkrytu (jako psaníčka při šipkované), ve kterých je vloženo zadání úkolů.
  • Každá trasa má svůj vlastní příběh, rozdělený na kapitoly, jejichž obsah má pokud možno nějakou souvislost s daným místem, kde je stanoviště umístěno, nebo s jeho blízkým okolím. Nejde tedy jen o pouhý itinerář ve stylu "jděte do bodu X, vyřešte tam úkol a pak jděte do bodu Y, vyřešte tam úkol, atd."
  • Na každém stanovišti je uloženo zadání úkolu ve dvou úrovních obtížnosti (pro děti školkového věku a pro děti prvního stupně základní školy). Tak, aby hru zvládl každý a zároveň aby starším dětem nepřišly úkoly nudně jednoduché.
  • Každá trasa je zakončena pokladem. Takže děti mají motivaci nejen plnit zadání úkolů, ale také najít poklad.
  • Sladkosti a plastikové hračky z kinder vajíček mohou děti získat i jinde. Proto náš poklad obsahuje vždy kromě nějaké té drobné sladkosti i námi vyrobené speciální předměty a každá hra má svůj vlastní předmět. Takže úspěšný hráč našich her získá něco, co si ostatní děti nikde jinde pořídit nemohou a co si může třeba umístit doma v pokoji někde na památku.
  • Při klasickém způsobu hraní našich her hráči na začátku neznají umístění pokladu. Pro získání nápověd k nalezení místa s pokladem, je třeba úspěšně splnit úkoly na jednotlivých stanovištích. Děti ale nemusí mít obavy. Jednak úkoly jsou navrženy tak, aby je zvládl opravdu každý. Zároveň součástí herního plánu je i skrytá nápověda, která umožní najít poklad, ikdyž jste třeba nějaké stanoviště vynechali, nebo se vám řešení úkolu nezdařilo. Skrytá nápověda ale vyžaduje, mít chytrý telefon, s aplikací pro čtení QR kódů.